Medlemsinformation

Sammanfattning styrelsemöte 241209

Ekonomi
Anna rapporterade från möte med revisorn. De har gått igenom upplägg för bokföringen nästa år. Ekonomin är fortsatt god. Vi har flyttat 50 000 till hästkonto och 50 000 till underhållskonto. Vi har en faktura på hösilage som ska betalas och vi har också kommande fakturor för veterinär och strö. Vi beslutade att anta budgeten för 2025.

Ridhuset
Förfrågningsunderlaget är snart klart att skicka ut. Flera entreprenörer arbetar parallellt med preliminära offerter. Vi ska kolla vad det kostar extra att få ett isolerat tak. Planen är att börja med markarbete under tidig vår och hallbygge till sommaren. Vi ska ha möte med försäkringsbolaget för att se att vi har rätt försäkringar. Beslut fattades om avloppslösning. Vi kommer att ha en sluten tank för toaletter och en infiltration för gråvattnet.

Vi har fått fyra jättefina bord och stolar till samlingslokalen.

Ungdomssektionen
US ordnar lucia på fredag. Vi ska hjälpa dem att få till en pizzakväll. Fem ungdomar är anmälda till Ridsportsförbundets ungdomsledarkurs.

Ridskoleverksamheten
Veterinären har gjort munhålekontroll på alla lektionshästar och de ser jättefina ut. Tingeling fick kiropraktik och vi har fått övningar för att stärka hennes ena bakben. Hon undersökte Basses genitalier och allt ser nu bra ut. Verksamheten fungerar bra och vi har gått ut med att man kan hyra häst i mellandagarna. Josefins Sadlar kommer 20/1 och kollar sadlarna på lektionshästarna.

Övrigt
Vi har haft extra möte för att planera inför medlemsträffen på Gullmarsstrand.

Märta ska kolla på checklistan från skyddsronden och gör en underhållsplan. Vi skulle vilja ha mer belysning kring stallplanen. Märta tar med det i planen.

Vi kollar på stadgarna till nästa möte. Vi föreslår att vi har årsmöte i mitten av februari. Vi uppdaterar vår värdegrund så att det står att ”den som upptäcker att hästar far illa ska reagera och agera.”

Sammanfattning styrelsemöte 241120

Då ridklubbens likviditet är god har vi beslutat att starta två placeringskonton som kommer att användas som fonder för hästköp respektive underhåll av anläggningen. Vi beslutade att sätta in 50 000 på vardera kontot som en startplåt. Försäljningen av inredningen som skänktes av Gullmarstrand var mycket lyckad. Arbetet med budget för 2025 är påbörjat.

Ridhusprojektet fortgår med full fart. Efter ett fantastiskt arbete av ridhusgruppen är stora delar av finansieringen på plats och projektet har gått in i en ny fas med upphandling och därefter bygge. Projektgruppen omformas med styrelsen som central styrgrupp och ett antal mindre arbetsgrupper som hanterar frågor som ridhusbygget, ekonomi, sponsorer, kommunikation och verksamhetsutveckling. Med anledning av dessa förändringar har flera av personerna i ridhusgruppen valt att avsluta sitt engagemang i gruppen och vi tackar för deras fina insats. Många kompetenta personer har tillkommit i arbetet och bidrar med viktig expertkunskap inom allt från byggtekniska frågor till juridik, el, avlopp och ekonomi och är till stor hjälp i denna fas. Bygglovet är klart och offerter från leverantörer är på väg. Möten hålls med alla bidragsgivare för att uppdatera dem om nuläget och för att säkerställa att vi uppfyller alla åtaganden.

US har haft ett möte som de var nöjda med. De kommer att ordna ponnyridning på Ladan och på lördagen vid Lyckans slip. De har fått fråga från tävlingskommittén om att ordna pay & ride och pay & jump. Det vill de gärna göra. US ska ha luciafirande (datum något oklart) och de ordnar stallbästis-omröstning.

Vi kommer att ha utvecklingsdagar på Gullmarsstrand 31/1-1/2 enligt samma koncept som förra året.

Vi letar fortfarande efter en ny ponny till verksamheten. Vi ska göra en veterinärkontroll av klubbhästarna samt ta ut en sadelprovare och se över sadlarna.

Vi har ytterligare fyra tillfällen med ridning för elever från särskilda undervisningsgruppen Källan. Det har varit mycket uppskattat av alla inblandade.

Klubben har tillsammans med miljöstrategen på Lysekils kommun gjort LOVA-ansökan. Syftet är att minska näringsläckaget från våra marker och förbättra vår dränering. Vi har sökt för tre fosfordammar med tillhörande diken.

Sammanfattning styrelsemöte 240930

Ekonomin är fortsatt i balans. Vi har fått goda intäkter på de evenemang vi deltagit i eller arrangerat den senaste tiden. Fikaförsäljningen på Skaftö Redo gav 4950. VI har fått 2500 kronor för att bära pooltak och våra aktiviteter i samband med höstmarknaden gav 3165 kronor.

US orförande Evelina Kvarneberg kan kontaktas om man har frågor till US. Representanter på styrelsmötena roterar mellan US-medlemmar.

US har diskuterat ett förslag om ny logga och de är överens om att den nuvarande är fin och att de inte tycker att vi ska ta fram en ny.

Thomas Franzén var här och informerade om SISU:s verksamhet. RF-SISU ger aktivitetsbidrag för vår kärnverksamhet. SISU Folkbildarna ger bidrag för teoretisk verksamhet. Det innebär att vi kan få stöd för teoretiska inslag i det vi gör. Detta stöd kan användas till, till exempel utbildningar och föreläsningar. Vår medlemsträff på Gullmarsstrand var mycket uppskattad och mycket av det som vi pratade om då är redan gjort eller påbörjat. Thomas är gärna med och hjälper till att arrangera något liknande. Det vore bra att ha en liknande helg i februari i år igen.

På fredag/lördag åker nästan hela styrelsen på utvecklingshelg med SISU och Ridsportförbundet till Bohusgården.

Vi skulle behöva en till C-ponny eller liten D-ponny till, till verksamheten.

Märta tar på sig att göra en lista på vad Skaftö Hustillsyn ska göra när de kommer på fredag.

Vi ska lägga ut skyddsrondprotokollet på hemsidan.  Märta uppdaterar dokumentet löpande efter hand som saker blir gjorda.

Vi beslutade att ha en arbetsdag 12/10, klockan 10-13. Vi behöver bland annat måla och gräva dränering på stallplan.

Det har genomförts en workshop om hagarna. Det har tagits fram ett fint förslag inför vår LOVA-ansökan. Vår ambition är att det ska byggas rejäla staket med många öppningar emellan så att det går att variera storleken på hagarna.

Vi har lediga boxar, varav en ponnybox. Personer på kölistan kommer att kontaktas. Vi diskuterade om vi ska tillåta uthyrning av boxar i andra hand. Vi ser att det kan leda till flera svåra dilemman så efter omröstning säger vi nej till ordförandens fråga om att tillåta andrahandsuthyrning.

Styrelsen har fått information från tävlings- och träningsgruppen. Vi är glada för att tävlingsgruppen ställer sig bakom vårt initiativ att arbeta med värdegrunden. Evenemangsgruppen behöver ha bättre framförhållning för att kunna rådda café på tävlingarna.

Styrelsen har fått information från ridhusgruppen. All finansiering är klar. Offerter är på väg in från entreprenörer.

Vi beslutade att arbeta med vår värdegrund och ska ta fram förslag på hur det ska göras.

Vi behöver strukturera upp våra kommunikationsvägar till och från styrelsen. Det enklaste är att allt skickas till klubbmailen. Där kan vi lägga in ett autosvar som talar om att vi arbetar ideellt och att vi försöker svara inom en till två vardagar.

På årsmötet ska styrelseledamöter och suppleanter i enlighet med våra stadgar. Vi behöver vara några fler personer i styrelsen så att vi får ett brett spektrum av kompetenser.

Sammanfattning Styrelsemöte 240902

Ekonomin är fortsatt i balans.

Vi vill skicka i väg ett gäng på Ungdomsledarkurs. Vi ska göra ett utskick till de som har åldern inne. Om man får gå kursen så förväntas man engagera sig i US och arbeta på t.ex. läger.

Lisa, Anette och Astrid har varit på Ridsportsförbundets BAS-utbildning. Större delen av styrelsen och eventuellt de anställda kommer att vara med på utvecklingsdagar på Bohusgården 4-5/10. Vi kommer att ha fortsatt utvecklingsarbete med stöd av SISU och Ridsportsförbundet.

Sommarlägren har fungerat mycket bra. Det har varit cirka 75 deltagare. Vi har bara fått positiva reaktioner från barnen och deras föräldrar. I morgon startar vi två nya knattegrupper med totalt 9 barn. Vi har anställt Astrid Lander som hästskötare och instruktör. Hon har i juni tagit studenten från Sveriges Ridgymnasium.

Vi har fått in synpunkter till skyddsronden 14/9 klockan 10. Märta och Lisa kommer då att kolla av de punkter som kommit in.

Lisa och Andreas Kvarneberg har inventerat uteboxarna. Arbetet med att åtgärda det som behövs är påbörjat.

Det är styrelsen som avgör vilka boxar som ska hyras ut och till vem. Vi kan ställa riktade förfrågningar beroende på storlek på box. Styrelsen kommer vid behov att göra bakgrundskontroll på nya hyresgäster.

Vi har köpt ny brandslang som kommer att monteras i klubbstallet. Det kommer att monteras vattenkoppar och en ny ho i stora stallet.

Igår hade vi ett lag som tävlade division 4, dressyr, stor häst i Landvetter och de vann. Stort grattis!

Vi har fått flera generösa sponsorer till ridhuset.

Vi har barnaktiviteter på höstmarknaden 14/9. Vi tycker det räcker att hålla på mellan 11-14. Vi tänker att vi tar 100 kr/barn och då ingår det ponnyridning, fiskdamm m.m. Vi kommer även att sälja korv och bröd och fika.

Den 28/9 har civilförsvaret ett arrangemang i Folkets Hus. Vi har erbjudits och tackat ja till att hålla i café.

Sammanfattning Styrelsemöte 240708

Ekonomin är fortsatt god. Vi beslutade att förlänga betaltiden på fakturorna till 30 dagar. Vi diskuterade olika alternativ för att anställa någon för att göra arbeten på anläggningen som vi inte hinner med.

De nya klubbhästarna, Stampe och Tingeling fungerar bra. Resultatet på medlemsenkäten är sammanställt och synpunkterna kommer att beaktas i det fortsatta arbetet.

Vattenvårdsplanen är nu klar och representanter från klubben träffar kommunekologen Renata och de kommer att göra en ny ansökan till Länsstyrelsen för utförandet av arbetet.

Vi kommer att ha en arbetsmiljörond 14/9 med fokus både på människors och hästars säkerhet och arbetsmiljö.

Styrelsen har sedan tidigare gett Lisa ansvaret för fördelning av hagar och har fullt förtroende för att hon sköter det och rådgör med övriga styrelsen vid behov.

Vi ska ha P & J på söndag klockan 17. Kent Björk kommer och har hoppträningar.

Bygglovsansökan är inlämnad idag. Samrådet för medlemmar och grannar ledde till att grå fasadfärg valdes. Inga andra synpunkter framkom. Arbete pågår med att hitta en projektledare för bygget. Ridhusgruppen har ansökt om bidrag från kommunen och ska skicka ut information till medlemmarna om sponsring.

Sammanfattning Styrelsemöte 240610

Ekonomin är fortsatt god. Ungdomssektionen ska tillfrågas om de vill arrangera ponnyridningar 23/6 och vid loppisen 21/7. De som fyllt 15 ska tillfrågas om de vill gå ungdomsledarkurs.

Klubben har köpt in två nya hästar till lektionsverksamheten, Stampe och Tingeling. Jolina och Vispen kommer att åka hem till sin ägare i början av juli. Bemanningen för ridlägren är klar. Information till deltagarna kommer att mailas ut innan lägren.

Stallrenoveringen är nästan klar. Nästa steg i LOVA-projektet är att det ska göras en vattenvårdsplan. Representanter från Sveco som ska göra den har varit här och tittat.

Dressyrlaget har varit i väg på två deltävlingar i division 2 och haft väldigt trevligt.

Finansieringen av ridhuset är nästan i hamn. Vi hoppas på stöd av kommunen och räknar med fler sponsorer. Vi beslutade att ha informationsmöte/öppet hus för medlemmar och grannar 23/6 13-15.

På Skaftös höstmarknad 14/9 kommer barnaktiviteterna vara samlade hos oss.

Sammanfattning Styrelsemöte 240505

Ekonomin är fortsatt god. Många av sommarens ridläger är betalda.

Vi letar nya hästar till verksamheten och förhoppningsvis kan vi köpa två hästar snart.

Inför hösten ska vi undersöka om det finns intresse hos lektionsryttarna för att ha speciallektioner i till exempel hoppning, voltige, WE eller någon annat.

Vi hade en fantastisk arbetsdag där hela stallinredningen i mellanstallet revs ut. Även mycket annat blev gjort. Kommande vecka ska stallet helst tvättas och målas så att byggarbetena kan sätta igång vecka 20.

Vi har haft en lyckad pay and jump med många starter. Nyhetsbrev från tränings- och tävlingsgruppen kommer att skickas ut. Planeringen är under kontroll inför tävlingen till helgen.

Arbetet med planering av ridhusprojektet fortsätter. Vi har fått marklov och kan börja ta emot fyllnadsmaterial.

Vi har vidareutvecklat förslaget till årshjul. Vi diskuterade också ett förslag till organisation av arbetsgrupper och de olika arbetsuppgifterna som ingår i varje grupps ansvarsområde.

Vi beslutade att gå ut med en enkel enkät till lektionsföräldrarna om hur de vill ha kommunikation och vad de skulle vilja hjälpa till med. Utifrån de svar vi får ska vi skriva ett välkomstbrev som vi skickar ut till alla nya medlemmar. Vi skulle vilja få till en rutin på att skicka ut nyhetsbrev med jämna mellanrum och lägga in rapporter från de olika grupperna.

Vi har fått in över 40 stödmedlemmar. Vi ska göra en maillista och skicka ut ett tackmail och fråga om de vill ha fortsatt information från klubben.

Vi pratade om kommande aktiviteter på ön som vi kan delta i. Vi kan passa på att göra aktiviteter hos oss när det är höstmarknad 14/9 och anmäla det, för att få vara med på en karta och i informationen som går ut om höstmarknaden. Vi beslutade att ha sommarens stora loppis 21/7, vecka 29. Vi ska också vara med på julmarknader.

Vi ska ta hem T-shirt och kepsar med klubbtryck som ska säljas under sommaren.

Sammanfattning Styrelsemöte 240404

Ekonomin är fortsatt i balans. Vi har skickat påminnelser för förfallna fakturor. Styrelsen tog formellt beslut om att Anna Holme, i sin roll som kassör, ska ha fullmakt att företräda Skaftö Ridklubb gentemot Swedbank.

Styrelsen ger en stor eloge till US för det arbete de har gjort med ponnyridning, påskutmaning och insamling vid Tempo. Vi ska be dem utse en representant till nästa möte.

Styrelsen ska ha en träff med SISU för att följa upp arbetet som gjordes på föreningsträffen på Gullmarsstrand. Styrelsen vill gärna gå någon av Ridsportsförbundets utbildningar.

Anmälan till ridläger har öppnat och vissa veckor börjar bli fulla. Vi skulle behöva låna in fler hästar till sommaren så vi har ögonen öppna efter möjliga hästar.

Emelie ska ha Grönt kort-kurs 13-14/4.

Förarbetet inför renovering av stallet pågår. En fläktfirma och en rörläggare har varit här och tittat på hur man ska lösa bra ventilation och vatten som inte fryser på vintern. Räddningstjänsten har godkänt de planerade utrymningsvägarna. Tanken är att den stora renoveringen ska börja när klubbhästarna kan gå ute. Det som kan påbörjas innan är att bredda dörren mellan stallen och byte av fönster. Vi ska ha en arbetsdag 4/5då vi river så mycket som möjligt av den gamla inredningen.

Tävlingsgruppen raggar funktionärer till tävlingen 11/5.

Sammanfattning Styrelsemöte 240304

Ekonomin är fortsatt i balans. Ekonomigruppen har haft möte och fördelat arbetsuppgifterna. Vi ska titta på möjligheten att sälja tröjor och kepsar med klubbtryck för att få in extra pengar.

Vi ska ha en prova-på-ridning för att locka nya elever.

Planeringen för sommarens läger är gjord. Det kommer att bli 8 läger och anmälan öppnar 25/3.

Det finns planer på att renovera mittenstallet.

Vi ska arrangera en dressyrtävling 11/5.

Ridhusgruppen gör ett stort arbete för att ordna finansieringen. Styrelsen och ridhusgruppen kommer att ha regelbundna avstämningsmöten.

Sammanfattning Styrelsemöte 240208

Ekonomin är fortsatt i balans. Vi diskuterade möjligheten att ha ett lotteri för att få in extra pengar. Kanske kan det vara bra att ha det under påskveckan då det är flera aktiviteter planerade. Bland annat kommer vi att delta i Påsk i ladan där US ska hålla i ponnyridning. US har haft årsmöte. Evelina är ny ordförande. Ester är kassör. De har stor framåt-anda.

Familjen Dellien är fortsatt fodervärdar för Luna. Luna går lektion på onsdagar. Den dagen sköts hon av Emilia tillsammans med de andra klubbhästarna.

Emelie Linderholm har gått utbildning till instruktör för Grönt Kort. Vi hoppas att hon kan hålla kurs på klubben under våren.

Emilia Öhman är numera även anställd som hästskötare. Hon fortsätter som instruktör på tisdagar och onsdagar.

Vi förberedde oss för söndagens årsmöte.

crossmenu